Nowa ustawa deweloperska

1 lipca 2022 roku weszła w życie, przyjęta przez Sejm w dniu 20 maja 2021 roku ustawa 
o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. 2021 poz. 1177), która zastąpić ma obowiązującą dotychczas ustawę z 16 września 2011 roku 
o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Głównym założeniem rozwiązań, których autorem jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, ma być wzmocnienie ochrony interesu nabywców nieruchomości m.in. na wypadek upadłości dewelopera. Nowe przepisy traktowane są jako prawdziwa rewolucja w obrocie nieruchomościami na rynku pierwotnym. 

Jeszcze w okresie prac na projektem ustawy w branży deweloperskiej zaczęły pojawiać się opinie, że ww. ustawa zawierać będzie szereg rozwiązań, których zrealizowanie w praktyce może okazać się trudne, a czas przewidziany na wejście w życie nowych przepisów będzie zbyt krótki by inwestorzy zdołali dokonać stosownych modyfikacji i sprostać nowym wymaganiom administracyjno-prawnym. Potencjalnych komplikacji doszukiwano się przede wszystkim w przepisach powołujących do życia Deweloperski Fundusz Gwarancyjny. 

W tym samym czasie środowisko prawnicze poddawało krytyce projektowane przepisy m.in. w zakresie niejasnych dla konsumenta zasad odpowiedzialności dewelopera za wady fizyczne i prawne lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Krytyka nie przyniosła pożądanych skutków. W porównaniu bowiem do poprzednio obowiązującej ustawy, w nowej regulacji zabrakło odesłania do stosowania, w kwestiach nieuregulowanych, przepisów kodeksu cywilnego w zakresie dotyczącym rękojmi. Na gruncie nowej ustawy, w przypadku zaistnienia sporu, to na konsumenta przerzucono m.in. ciężar dowodzenia istnienia wadliwości nieruchomości. O istnieniu wady ma decydować opinia rzeczoznawcy zlecona przez nabywcę lokalu. Należy przy tym zaznaczyć, że ustawa nie przewiduje możliwości złożenia odpowiedzi na sporządzoną opinię, która w ocenie nabywcy albo dewelopera jest dla niego niekorzystna.

Ponadto, zwracano również uwagę na niejasność wprowadzonego przez ustawę pojęcia „wady istotnej”, której stwierdzenie uprawnia nabywcę do odmowy odbioru lokalu mieszkalnego. Po pierwsze w treści ustawy nie wskazano jakiejkolwiek definicji określającej zakres pojęciowy terminu „wady istotnej”. Pozostawienie niedookreślonego zwrotu, już na początku stosowania nowych przepisów może powodować powstanie ewentualnych sporów na linii nabywcy-deweloperzy oraz tworzyć konieczność jego sprecyzowania i zawężenia w drodze praktyki i orzecznictwa. Po drugie wskazywano na ryzyko, iż przepis może być nadużywany przez nieuczciwych nabywców na rynku i stanowić powód do rozwiązania umowy w przypadku np. rezygnacji z zakupu po przemyśleniu, iż dana inwestycja nie będzie rentowna.

W miarę zbliżającego się terminu wejścia w życie nowej ustawy podkreślano, że aktualna, ciężka sytuacja gospodarcza, wysoka inflacja, systematycznie podwyższane stopy procentowe, czy chociażby rosnące ceny materiałów budowlanych nie stanowią okoliczności sprzyjających rewolucjonizowaniu rynku. Polski Związek Firm Deweloperskich przekonywał wprost, że koniecznym jest przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów ze względu na niekorzystną sytuację na rynku budowlanym, co jest także związane m.in. z trwającym konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Jako główny, prognozowany negatywny skutek planowanych zmian wskazywano w pierwszej kolejności zwiększenie cen nieruchomości, co najbardziej odczują ich nabywcy. Do Sejmu trafił również projekt poselski, zakładający przesunięcie daty wejścia w życie ustawy o dodatkowe 12 miesięcy. Autorzy nowelizacji uzasadniali konieczność odroczenia terminu wejście w życie nowych przepisów m.in. względami gospodarczymi tj. koniecznością minimalizowania kosztów nabywania mieszkań. W treści uzasadnienia projektu wskazano, że: przepisy ustawy zgodnie z szacunkami ekspertów i izb gospodarczych spowodują wzrost cen mieszkań o ok 3-5%. Oprócz samej składki, przedsiębiorcy i konsumenci będą bowiem ponosić dodatkowe obciążenia związane z nowymi obowiązkami administracyjno-prawnymi wynikającymi z wprowadzenia Deweloperskiego Funduszu Gospodarczego.

W ocenie UOKiK jak i Ministerstwa Rozwoju i Technologii odraczanie terminu wejścia w życie ustawy było bezcelowe z tego względu, że rozwiązania w niej przewidziane miały koncentrować się na wzmocnieniu ochrony interesu nabywców, a tym samym nie było społecznego uzasadnienia dla przesunięcia terminu ich obowiązywania.

Przepisy intertemporalne

Co do zasady, wejście w życie zdecydowanej większości przepisów nowej ustawy deweloperskiej przewidziano na 1 lipca 2022 roku, a zatem po upływie vacatio legis określonego na 12 miesięcy od dnia opublikowania ustawy. Ustawodawca uwzględnił w ustawie przepisy przejściowe, skutkiem których w stosunku do niektórych inwestycji zastosowanie w dalszym ciągu znajdują przepisy poprzednio obowiązującej ustawy, tj. ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze wyjątki od stosowania nowej ustawy.

W przypadku przedsięwzięć deweloperskich, co do których deweloper przed 1 lipca 2022 r. rozpoczął proces sprzedaży i zawarł przed tą datą co najmniej jedną umowę deweloperską, zastosowanie mieć będą przepisy uprzednio obowiązującej ustawy, zaś nowe przepisy jedynie w zakresie dotyczącym określonych sytuacji związanych z umową mieszkaniowego rachunku powierniczego. Chodzi tutaj głównie o obowiązek niezwłocznego zawarcia przez dewelopera nowej umowy o prowadzenie rachunku powierniczego z innym bankiem w przypadku jej wypowiedzenia i związany z tym obowiązek informacyjny wobec nabywcy, a także określenie prawa do odstąpienia od umowy w ogóle przez nabywcę w przypadku zaniechania ww. obowiązków przez dewelopera. Ustawodawca ograniczył jednak termin stosowania starych rozwiązań do 2 lat, a więc od 1 lipca 2024 roku w stosunku do ww. przedsięwzięć zastosowanie będą mieć już wyłącznie przepisy nowej ustawy. 

W przypadku wydzielenia w ramach przedsięwzięcia deweloperskiego kilku zadań inwestycyjnych (etapów) przed dniem 1 lipca 2022 r., ale rozpoczęcia sprzedaży danego zadania inwestycyjnego po 1 lipca 2022 r., do tego zadania zastosowanie będą mieć przepisy nowej ustawy. 

Ponadto, do umów deweloperskich zawieranych w okresie dwóch lat od dnia wejścia w życie nowej ustawy w ramach przedsięwzięć deweloperskich, których sprzedaż rozpoczęto przed 1 lipca 2022 r. i co do których zawarto przed tą datą co najmniej jedną umowę deweloperską, a w stosunku do których do dnia 1 lipca 2024 roku nie nastąpi przeniesienie własności lokalu na rzecz nabywcy, zastosowanie mieć będą przepisy uprzednio obowiązującej ustawy. W przypadku tak określonych umów deweloperskich, ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie jakiegokolwiek ograniczenia czasowego. 

Istota zmian 

Tym samym, od 1 lipca 2022 roku do wszystkich inwestycji, których sprzedaż ruszyła od tej daty, zastosowanie mają przepisy nowej ustawy, modyfikującej dotychczasowe zasady obrotu nieruchomościami na rynku pierwotnym. Poniżej, wskazujemy najistotniejsze w naszej ocenie rozwiązania wprowadzone nową ustawą deweloperską.

Szeroki zakres stosowania nowych przepisów

W pierwszej kolejności na uwagę zasługuje szeroki zakres stosowania nowych przepisów, które odnoszą się nie tylko do lokali mieszkalnych czy domów jednorodzinnych, ale obejmują również wszelkie inne lokale, które zostały wybudowane w ramach danego przedsięwzięcia deweloperskiego, sprzedawane wraz z danym lokalem tj. garaże (także miejsca postojowe w hali garażowej) czy komórki lokatorskie. Tego typu lokale będą zatem zbywane także na zasadach określonych w ustawie.

Nowa ustawa deweloperska ma również zastosowanie do umów sprzedaży zawieranych między deweloperem a nabywcą, dotyczących lokali, które już zostały oddane do użytkowania (tj. po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie), ale także lokali powstałych w wyniku dokonanej przez inwestora przebudowy (a więc np. adaptacji istniejących obiektów budowlanych na budynki mieszkalne). Ponadto, przepisy omawianej ustawy stosowane będą również w sytuacjach gdy lokal mieszkalny będzie nabywany od przedsiębiorcy niebędącego deweloperem, niezależnie od rodzaju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

1. Deweloperski Fundusz Gwarancyjny jako środek ochrony nabywców

Czytaj więcej

2. Rozszerzony obowiązek w zakresie sporządzenia prospektu informacyjnego 

Czytaj więcej

3. Prawne ujęcie instytucji umowy rezerwacyjnej 

Czytaj więcej

4. Rekompensata dla nabywcy w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy

Czytaj więcej

Wprowadzone zmiany, zaledwie skrótowo, kreują po stronie deweloperów wiele obowiązków, których niespełnienie naraża ich na odpowiedzialność karną, a także sprzyjają wzrostowi kosztów realizacji inwestycji, co nie pozostanie bez wpływu na sytuację kupujących. Choć nowe regulacje mają przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo nabywców, to nie są one pozbawione szeregu niejasności, które w ostatecznym rozrachunku mogą niekorzystnie odbijać się na interesach nabywców. Czas zweryfikuje, które z przyjętych rozwiązań przyniosą zamierzone rezultaty, a które skomplikują jedynie sytuację nabywców w nierównych relacjach z deweloperami.